NatutrNaturNatur

Eftersom jag sitter här och har så trevligt min naturkunskapsbok så ser jag ingen anledning till varför jag inte skulle dela detta med er, så här bjussar jag på lite kul saker!

Alla levande varelser delas upp fem riken: svampar, växter, djur, protister och bakterier 

Bakterier: Bakterier är encelliga och saknar cellkärna (där sitter allt DNA) Det finns både onyttiga och nyttiga bakterier. Mest finns det nyttiga bakterier, doom är tex:

Viktiga nedbrytare i naturen.
Dessa bakterier är renhållningsarbetare i naturen, dom bryter ner döda växter och djur. När detta görs så frigörs det närsalter som levande växter ta upp.

Tillverkar kväveaktiga mineralämnen:
Vissa växter har knölar på sig bla ärtväxter. I knölarna finns det bakterier som uttnyttjar luftens kväve för att göra kvävehaltiga mineralämnen. Växterna får då en naturlig gödning av kvävr  ..........................................................................................

Nu tog det roliga slut!

LLLLLLLLLLLLLLLLLLLLLLLLLLLLLLLL


Kommentarer
Postat av: Pärlsocker

Läch Läch, glad att jag inte behöver plugga sånt längre.

2008-04-21 @ 20:14:48
Postat av: vetet

Vem har skrivit det här inlägget? Lät ju ooooooerhöööört intressanto.:)

2008-04-22 @ 08:32:41

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0