Kanel, en utav dom

Jag har kommit på en sak om Kanel som jag läste eller hörde någon gång att:
För mycket av kanel kan skada levern! Det betyder att om man nu ska snacka jag form att jag är dålig...är jag det?

Annan fakta för att fylla ut inlägget: ( haha inlÄGGET, en del utav..)
Kanel, krydda, bark från trädet Cinnamomum ceylanicum. Kanel tillhör de tidigast använda kryddorna, den användes av grekerna redan 400 f.Kr och omnämns även i Gamla Testamentett. Det tidigaste belägget för kanel i svensk (högfrälse) kosthållning är från 1328.

Kanel används i Sverigee främst i kanelbullar och på risgrynsgröt, men den ingår även i kryddblandningar som curry och garam masala. Ordet kanel kommer från italienskans canella som betyder litet rör.

Växer i regniga tropiska, subtropiskta eller varmtempereade regioner. Finns vilt i södra Indien samt på Sri Lanka. Odlas på kontinenterna Asien, Afrika samt Amerika. Kanel är barken på "kanelträd". Man skalar av barken och låter den torka i solen i några dagar, sedan har man kanelstänger.


Kanel är en krydda som bland annat sänker kroppens blodsockernivå. Fast de senaste rönen säger att kanel i stora doser kan ge leverskador (enligt svenska livsmedelsverket bör därför nya hälsopreparat innhållande stora doser kanel undvikas). Kanel har även visats på senare år att den kan orsaka fetma under en lång tid av konsumtion, orsaken är fortfarande oklar men det sägs att musklerna bränner fett sämre ju mer och längre du äter det.  Kanel anses vara ett afrodisiakum, dvs en afroditisk kärlekskrydda, och används därför ofta i olika kärleksbryggder.

                           

HejPusSes!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0